Наші уроки


Конспект уроку „ Шевченко – великий син України” (4 клас)
Загальнопізнавальні цілі :

- розширити знання учнів про життя і творчість Т. Шевченка;

- розвивати життєві компетентності, пов’язані з умінням працювати в команді;

- збагачувати мову і мовлення школярів, вміння вільно висловлювати свої думки;

- бажання читати твори Шевченка;

- збагачувати словниковий запас учнів;

- розвивати критичне мислення, творчі здібності дітей, музичний слух;

- прищеплювати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями, прославляти свою Батьківщину добрими справами;

- виховувати почуття гордості за Україну, за її національного генія.

Oбладнання: портрет поета; дитячі малюнки до творів Т. Шевченка; ілюстрації Т. Шевченка і про Т. Шевченка; епіграф до уроку; мультимедійна дошка; запис пісень на слова Шевченка.

(На мультимедійній дошці записано епіграф уроку. Зачитує вчитель).

Є люди як свічки –

Згоряють, відходять в небуття.

Є люди як зірки –

Горять і світять усе життя.

Та ні, це не зірки, холодні, мертві,

Вони – сонця, засвічені у небі,

Які горять, обігрівають все й не гаснуть.

І не загинуть….

В. Сухомлинський

І. Вступ

Генії належать людству. Наш національний геній Т. Шевченко також належить усьому людству. А наш сьогоднішній урок – іще одна спроба поновити і поповнити відомості про великого співця України.

(Запис на екрані:)

І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій

Не забудьте пом’янути…

II. Розповідь вчителя з використанням ілюстрацій.

- 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині у бідній кріпацькій хаті Шевченків народився хлопчик. Батьки дали йому ім’я Тарас.

Прізвище Шевченко пов’язане з назвою професії – швець. Шевцем був прадід поета по батьковій лінії. Син шевця – шевченко. Звідси і прізвище – Шевченко.

Сім’я була велика: батько Григорій, мати Катерина, Тарасик, троє сестер ( Катря, Ярина, Марійка), іще два братики ( Микита і Йосип) та дідусь Іван.

Усіх – дев’ятеро.

У 9 років Тарас залишився без матері, зазнав тяжких знущань лихої мачухи. Коли хлопчику було 11, помер батько. Тарас Григорович Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився в солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною.

III. Поділ класу на команди

„ Тополя ”

„ Калина ”

„ Барвінок ”

„ Верба ”

( Діти стають в коло, вчитель пропонує взяти одну з емблем; діти сідають в команду із даною емблемою ).

- Чому ваші команди мають такі назви? ( Ці рослини оспівував Шевченко у своїх віршах, писав про них).

- Пригадайте назви віршів, у яких названо ці рослини. ( Верба – „ Зоре моя вечірняя ”, „ Реве та стогне Дніпр широкий ” . Барвінок – „ Встала весна, чорну землю сонну розбудила ”, „ Барвінок цвів і зеленів ”. Калина – „ Тече вода з-під явора ”, „ Зацвіла в долині ”. Тополя – „ Тополя ”.

Робота в групах.

Зараз ми поринемо в поетичний світ Шевченкового слова і згадаємо його вірші.

Гра „ розсипанка ”.

( Завдання: відтворити рядки відомої вам поезії Шевченка).

Група „ Тополя ”.

Рясні похилились Сади

поволі тополі

мов сторожа, собі Стоять

з полем розмовляють.

Група „ Калина ”

у лузі Зацвіла

калина червона,

засміялась ніби

дитина – дівчина.

Група „ Верба ”

вітер віє Тихесенько,

лани мріють, степи

над ставами ярами Між

зеленіють верби.

Група „ Барвінок ”

Встала й весна, землю чорну,

розбудила сонну,

рястом її уквітчала,

барвінком укрила.

( Діти декламують вірші, на екрані правильний текст).

ІV. Розповідь вчителя з використанням малюнків Шевченка.

Ще з дитинства Шевченка тягло до малювання. Крейдою чи вуглинкою змальовував все, що бачив. Та саме тут пощастило Шевченкові – його талант помітили видатні художники.

Хоче малювати,

Прагне він до знань,

Та за це багато

Зазнає знущань.

Нишком він малює

Статуї в саду

Вночі пише вірші

Про людську біду.

Завдання „ Картино, оживи ”.

Групам дається по одному малюнку до віршів (на вибір вчителя) Шевченка. За 5 хвилин повинні цей малюнок „ оживити ”. Команда – суперник повинна впізнати малюнок. Серед вболівальників проводиться конкурс читців.

V. Хвилинка відпочинку

Багато віршів Шевченка покладено на музику.

(Звучить пісня „ Садок вишневий коло хати. ”)

VІ. Робота в парах „ Склади прислів’я ”

- Український народ високо цінує талант Т. Шевченка, на що

вказують, зокрема, присвячені йому прислів’я та приказки, які я пропоную відтворити у своїх картках.

Шевченко Тарас наче… зорі.

Шевченкові твори сяють, мов… сонце для нас.

Шевченків „ Кобзар ” – то для народу… не забудем.

Ми Шевченка славить будем і ніколи… великий дар.

( Діти складають прислів’я, зачитують їх. Відповідь відображена на мультимедійній дошці).

VІІ. Розповідь про заслання з використанням ілюстрацій.

- Шевченка було заслано в Орську фортецю, що на Кос-Аралі. Вербову гілочку, як символ України, Шевченко повіз з собою на заслання і посадив її у казахській пустелі. Він доглядав її, оберігав від пекучого сонця. Вона нагадувала йому рідну Україну. Виросло велике дерево, яке назвали вербою Тараса. А потім ще 200 вербичок виростив поет з її гілочок.

Вербовий гай у засланні нагадував Т. Шевченку рідну Україну. А щоб поливати свій гай, він ще й криницю викопав.

Завдання в групах.

Скласти „ Сенкан. ”

1. Тема (Шевченко)

2. Опис (2 прикметники)

3. Дія( 3 дієслова)

4. Ставлення (фраза – 4 слова)

5. Перефразувати сутності ( одне слово).

VІІІ. Розповідь вчителя з використанням ілюстрацій Канева ( Чернечої гори)

9 березня 1861 року Шевченку минуло 47 років. Привітати поета, який лежав тяжкохворий, прийшли друзі. А 10 березня серце великого українського Кобзаря перестало битися.

Поховали Т. Шевченка в Україні над Дніпром, поблизу Канева. Мрія поета про нове життя здійснилася.

Ми шануємо пам’ять поета.

( Звучить „ Заповіт ” ).

IX. Підсумок уроку

1. Гра „ Мікрофон ”.

Уявіть, що я кореспондент шкільного радіо. Я хочу взяти у вас інтерв’ю на тему „ Біографічні відомості про Т. Шевченка. ”

- Коли і де народився Т. Шевченко?

- В якому селі провів своє дитинство?

- Ким були батьки Тараса?

- Скільки років було Тарасу, коли померла його мати?

- Ким з дитинства мріяв стати Тарас?

- Як називається книга віршів Шевченка?

2.Асоціативний кущ

- Зараз ми з вами за допомогою слів іменників спробуємо створити кущ і дізнатися, ким був Шевченко. До слова Шевченко доберіть такі слова – іменники, назви істот, які допоможуть нам усвідомити, ким був Т. Шевченко.

Шевченко: поет, сирота, художник, наймит, козачок, кобзар.

І за один урок ми не можемо охопити життєвий шлях і творчість Шевченка.

Ні, не помер Тарас. Він з нами. Зайдіть у будь-яку хату в Україні й в більшості з них ви побачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він, як член сім’ї,як найдорожча людина. Про нього складають пісні, пишуть вірші, йдуть до його пам’ятника, щоб покласти квіти.

Олесь Гончар відомий український письменник, звертаючись до дітей написав: „ Юні друзі, дорожіть Шевченком..!” Хочеться вірити, що на вашому шляху завжди буде

Тарасова пристрасть,

Тарасова мужність,

Тарасове невмируще слово.

- Варфоломій Григорович Шевченко, двоюрідний брат великого поета, у своїх спогадах писав:

„ Я не знаю чоловіка, котрий би любив наші пісні більше, ніж Тарас… ”

- Тож давайте і ми, закінчуючи наш урок, заспіваємо пісню на слова Т. Шевченка, яку ви любите.

( Діти виконують пісню „ Тече вода…”)

За матеріалами: Калитка Л.М., Байдала Н. В., Виткович С. М.





Складіть сенквейн до термінів , які ви вивчили на уроці
Французи вигадали вірш, який назвали «сенквейном» ( від фр. п’ять). Де які кажуть, що у вільному перекладі це означає п’ять натхнень, або п’ять удач. Сенквейн – це незвичайний вірш, а вірш, написаний у відповідності з певними правилами. Правила його написання:
Перший рядок – поняття, якому присвячений вірш, зазвичай іменник.
Другий рядок – два прикметники, що визначають цей іменник і описують ваше уявлення про нього.
Третій рядок – три дієслова, що показують, що робить поняття або що з ним відбувається.
Четвертий рядок – фраза з чотирьох слів, що передає ваше ставлення до поняття.
П'ятий рядок - одне-два слова, через які людина висловлює свої почуття, асоціації, пов’язані з даними поняттями.
Наприклад:
Канікули
Світлі,незабутні.
Відпочиваємо, розслабляємося, любимо.
Щасливий час, Бажанийдля всіх.
Щастя.

Чекаю на сенквейни , які ви складете самостійно !